Πρόταση του ιπποδρομιακού ιστοχώρου «Ιπποδρομίες» αναφορικά με το άρθρο 35 του υπό διαβούλευση Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Ρύθμιση της αγοράς παιγνίων» (1ο μέρος)
Εκπροσωπώντας τον ιπποδρομιακό ιστοχώρο «Ιπποδρομίες» (http://www.ippodromiaka-nea.blogspot.com/) του οποίου τυγχάνω υπεύθυνος λειτουργίας αλλά και με την ιδιότητα του απλού φιλίππου σας παραθέτω σειρά από σκέψεις, σχόλια, ιδέες και προτάσεις σχετικά με όσα προβλέπονται στο άρθρο 35 του Σχεδίου Νόμου το οποίο αφορά στον Οργανισμό Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ).
Η πρώτη γενική διαπίστωση (σε σχέση με όσα διαμείφθηκαν στην προηγούμενη Δημόσια Διαβούλευση για τα τυχερά παιχνίδια) είναι η βελτίωση όλων των όρων και των παραμέτρων σχετικά με τη λειτουργία και τη διεξαγωγή του ιπποδρομιακού στοιχήματος. Ασφαλώς κατά τη δική μας εκτίμηση υπάρχουν περιθώρια βελτιστοποίησης και προς αυτήν την κατεύθυνση θα εστιάσουμε.
Αναλύοντας με τη σειρά τις παραγράφους του άρθρου 35 έχουμε να σημειώσουμε τα εξής:
1. Η διάταξη της παρ. 1 του άρθρου 5 του α.ν. 598/1968 “Περί ιδρύσεως Οργανισμού τελέσεως Ιπποδρομιών και άλλων τινών διατάξεων” αντικαθίσταται ως εξής :
«1. Οι ακαθάριστες εισπράξεις από κάθε είδους αμοιβαία στοιχήματα με εξαίρεση το πρόσθετο αμοιβαίο στοίχημα (sweepstake) της παραγράφου 3 του άρθρου 4 διανέμονται ως εξής:
α). σε αυτούς που κερδίζουν, ποσοστό επί των ακαθαρίστων εισπράξεων το οποίο θα ορίζεται ανά είδος στοιχήματος με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της «ΟΔΙΕ ΑΕ».
Ακολούθως, και επί του ποσού που απομένει μετά τη διανομή των υπό στοιχ. (α) κερδών του στοιχήματος :
β). ποσοστό 25 % για έπαθλα ιπποδρομιών. Επί στοιχήματος που αφορά αλλοδαπές ιπποδρομίες ή ιπποδρομίες που διενεργούνται με ηλεκτρονικά μέσα, και εν γένει επί κάθε στοιχήματος ή παιγνίου πλην αυτών των ημεδαπών ιπποδρομιών, το ποσοστό αυτό αποδίδεται απευθείας προς το λογαριασμό επάθλων της Φιλίππου Ενώσεως Ελλάδος.
γ). ποσοστό 0,625 % στη Φίλιππο Ένωση
δ). ποσοστό 2,5 % στα ακόλουθα ασφαλιστικά ταμεία, κατανεμόμενο αντίστοιχα ως εξής: προς τον Ο.Α.Ε.Ε. ποσοστό 1,05 %, προς το Ε.Τ.Ε.Α.Μ. ποσοστό 0,825 % και προς το ΤΑ.Π.Ι.Τ. ποσοστό 0,625 %.»
Σύμφωνα λοιπόν με την περίπτωση (α) της παραγράφου 1 του άρθρου αίρεται το ποσοστό 20,00% της γκανιότας που ισχύει σήμερα (χωρίς βέβαια να γνωρίζουμε τι απέγινε με τα ευρήματα του πορίσματος της Γενικής Γραμματείας Αποκρατικοποιήσεων, η οποία έχει επιληφθεί της εξέτασης – σύμφωνα με την αναφορά των «Ιπποδρομιών» - για το αν έχει ήδη επιβληθεί «κρυφή» αύξηση στη γκανιότα των ιπποδρομιακών παιχνιδιών του ΟΔΙΕ).
Η κορυφαία είδηση που προκύπτει από εδώ είναι η ανάθεση της επιβολής της γκανιότας των ιπποδρομιακών παιχνιδιών στον ίδιο τον ΟΔΙΕ και μάλιστα χωρίς ποσοτικούς ή ποιοτικούς περιορισμούς, χωρίς να είναι απαραίτητη η επιβολή ομοιόμορφης γκανιότας σε όλα τα είδη του ιπποδρομιακού στοιχήματος και τέλος χωρίς να απαιτείται έγκριση (σήμερα, που είναι Κρατικός Οργανισμός) των Υπουργών Πολιτισμού και Οικονομικών, όπως ισχύει σήμερα σε περιπτώσεις αύξησης της γκανιότας. Μας έμεινε πάντως ερωτηματικό για το αν ισχύει η παράγραφος 2 του άρθρου 10 του Νόμου 3708/2008 («Ρύθμιση θεμάτων Φιλίππου Ενώσεως – Ιπποδρόμου») με την οποία παρέχεται σήμερα η δυνατότητα ανακαθορισμού του ποσοστού της γκανιότας με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Πολιτισμού. Οι περιπτώσεις (β), (γ) και (δ) της ίδιας παραγράφου με τα σημερινά δεδομένα (με τη γκανιότα δηλαδή στο 20,00%) προβλέπουν τα ίδια ακριβώς ποσοστά όπως και στον προηγούμενο Νόμο που βρίσκεται σε ισχύ και ρυθμίζει όλα τα διανεμόμενα ποσοστά από τα έσοδα του ιπποδρομιακού στοιχήματος. Η διαφορά στο Νέο Νόμο που πρόκειται να εφαρμοστεί έγκειται στο γεγονός πως (βάσει του νέου τρόπου υπολογισμού των διανεμόμενων ποσοστών) με κάθε αύξηση της γκανιότας εφεξής θα αυξάνονται αναλογικά και τα ποσοστά των επάθλων, της Φιλίππου Ενώσεως και του ποσού των εισφορών προς τα ασφαλιστικά Ταμεία, όπως επίσης στο Λογαριασμό επάθλων θα εισρέουν πλέον ποσοστά από το σύνολο των παιχνιδιών (παιγνιομηχανήματα, ιπποδρομιακό στοίχημα κλπ) που θα διενεργεί στο μέλλον ο ΟΔΙΕ.
2. Η διάταξη του άρθρου 2 παρ. 1 του α.ν. 598/1968, “Περί ιδρύσεως Οργανισμού τελέσεως Ιπποδρομιών και άλλων τινών διατάξεων” αντικαθίσταται ως εξής:
« Σκοπός του Οργανισμού είναι η άσκηση των ακόλουθων δραστηριοτήτων :
α). Η Οργάνωση και διεξαγωγή κατ’ αποκλειστικότητα ιπποδρομιών στη χώρα καθώς και η διοργάνωση για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου αμοιβαίων σε σχέση με τις Ιπποδρομίες στοιχημάτων, λαχειοφόρων ή μη, εντός και εκτός του χώρου των Ιπποδρομιών.
β). Η ανάληψη δραστηριοτήτων συναφών προς τις ιπποδρομίες και τα ιπποδρομιακά στοιχήματα σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, συμπεριλαμβανομένης της διοργάνωσης, διεξαγωγής και εκμετάλλευσης αμοιβαίων στοιχημάτων για αλλοδαπές ιπποδρομίες ή της συμμετοχής στη διοργάνωση, διεξαγωγή και εκμετάλλευση αλλοδαπών αμοιβαίων στοιχημάτων επί ιπποδρομιών.
γ). Η με κάθε νόμιμο τρόπο εκμετάλλευση και εμπορική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας και των εγκαταστάσεών του.
δ). Η εγκατάσταση και εκμετάλλευση τεχνικών παιγνίων στις εγκαταστάσεις του και μέσω του δικτύου του, καθώς και η διεξαγωγή αμοιβαίων στοιχημάτων επί ιπποδρομιών που διενεργούνται με ηλεκτρονικά μέσα».
Η περίπτωση (α) είναι ίδια με ο, τι ισχύει σήμερα. Αυτά που προστίθενται είναι οι περιπτώσεις (β), (γ) και (δ).
Στην περίπτωση (β) δίνεται πλέον το περιθώριο στον ΟΔΙΕ να επεκταθεί (ή ακόμα και να συνεργαστεί με άλλες εταιρίες) στο εξωτερικό σε ο, τι αφορά πάντα στα αμοιβαία ιπποδρομιακά στοιχήματα, αφήνοντας «ανοικτό παράθυρο» σε άλλες εταιρίες στοιχημάτων (ακόμα και στον ΟΠΑΠ, αν επιθυμεί κάτι τέτοιο) να διαθέσουν στην αγορά το ίδιο ιπποδρομιακό προϊόν αλλά με προκαθορισμένες αποδόσεις.
Στην περίπτωση (γ) δίνεται πλέον το «πράσινο φως» για την εμπορική εκμετάλλευση όλων των διαθέσιμων χώρων στις εγκαταστάσεις του Ιπποδρόμου Μαρκόπουλου, γεγονός το οποίο παράλληλα διευκολύνει τη φιλοξενία και την εγκατάσταση παιγνιομηχανημάτων, όπως προβλέπεται από την περίπτωση (δ), καθώς και τη δημιουργία όλων των κατάλληλων προϋποθέσεων για την προσέλκυση (εντός του Ιπποδρόμου) διαφόρων μορφών επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η άλλη «μεγάλη» είδηση έρχεται από την περίπτωση (δ) αυτής της παραγράφου στην οποία αναφέρεται ρητά η δυνατότητα του ΟΔΙΕ να διεξάγει (αμέσως με την ψήφιση του Νόμου) αμοιβαίο στοίχημα μέσω του Διαδικτύου (αμοιβαίο στοίχημα που διενεργείται με «ηλεκτρονικά μέσα» αναφέρει χαρακτηριστικά το Σχέδιο Νόμου). Οι προσθήκες των τελευταίων περιπτώσεων ((β), (γ) και (δ)) δίνουν χωρίς υπερβολή «το φιλί της ζωής» στον Ελληνικό Ιππόδρομο αφού αναμένεται να τονώσουν σε σημαντικότατο βαθμό τα έσοδά του.
3. Το στοιχείο (ε) της άρθρου 2 παρ. 2 του α.ν. 598/1968, “Περί ιδρύσεως Οργανισμού τελέσεως Ιπποδρομιών και άλλων τινών διατάξεων” αντικαθίσταται ως εξής:
(ε) να ιδρύει στην ελληνική επικράτεια πρακτορεία διενέργειας των αμοιβαίων στοιχημάτων και παιγνίων του.
Η προσθήκη αυτή ουσιαστικά έγινε ώστε να μπορέσουν και οι πράκτορες του ιπποδρομιακού στοιχήματος να τοποθετήσουν με τη σειρά τους παιγνιομηχανήματα στα καταστήματά τους (υπό την εποπτεία φυσικά του ΟΔΙΕ που θα τους τα χορηγήσει), εκτός των εγκαταστάσεων στο Μαρκόπουλο. Κατά τη δική μας εκτίμηση η εγκατάσταση των παιγνιομηχανημάτων στα πρακτορεία του ΟΔΙΕ πρέπει να αρχίσει πρώτα από εκείνα που διαθέτουν σήμερα μόνον άδεια ιπποδρομιακού στοιχήματος, ώστε να στηριχτούν κάπως οικονομικά για να μπορέσουν κι αυτά να ανταπεξέλθουν στις πολύ αντίξοες σημερινές συνθήκες.
4. Η διάταξη του άρθρου 13 του α.ν. 598/1968, “Περί ιδρύσεως Οργανισμού τελέσεως Ιπποδρομιών και άλλων τινών διατάξεων” αντικαθίσταται ως εξής:
«Με κανονισμούς που καταρτίζονται από το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού, μετά από εισήγηση της Ε.Ε.Π. και εγκρίνονται με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, μπορούν να ρυθμίζονται: α) Η οργάνωση και λειτουργία των αμοιβαίων στοιχημάτων της ΟΔΙΕ ΑΕ και β) Η σύσταση πρακτορείων στοιχημάτων και παιγνίων της ΟΔΙΕ ΑΕ και τα της λειτουργίας αυτών».
Η προσθήκη αυτή έγινε για τον ίδιο ακριβώς λόγο με την προηγούμενη προσθήκη, προκειμένου δηλαδή να υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης παιγνιομηχανημάτων και στα πρακτορεία του ΟΔΙΕ. Να προσθέσουμε πάντως πως ο μόνος περιορισμός που υπάρχει για τα πρακτορεία του ΟΔΙΕ ώστε να μπορέσουν να τοποθετήσουν σε αυτά παιγνιομηχανήματα είναι η απόστασή τους (σε ευθεία γραμμή) κατά τουλάχιστον 5 χιλιόμετρα από τα ήδη λειτουργούντα casinos, όπως προβλέπεται ρητά στη (β) περίπτωση του άρθρου 20 του Σχεδίου Νόμου («Κατηγορίες πιστοποίησης καταστημάτων»), μιας και τα πρακτορεία ιπποδρομιακού στοιχήματος πρέπει να λάβουν πιστοποίηση τύπου Β’ (ανήκουν στα καταστήματα διεξαγωγής τυχερών παιχνιδιών σε αμιγείς χώρους).
Συμπερασματικά, ο νέος – υπό ψήφιση – Νόμος περιέχει ευνοϊκές ρυθμίσεις για τον Ιππόδρομο και βοηθά σημαντικά στην προσπάθεια ανάκαμψης των εσόδων του. Ανεξάρτητα από τις όποιες εξελίξεις σημειωθούν στο θέμα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος στο οποίο μπορεί να περιέλθει (διότι είναι σαφές κατά τη δική μας εκτίμηση πως οι ρυθμίσεις αυτές έχουν στόχο να κάνουν τον Ελληνικό Ιππόδρομο ελκυστικό για επενδυτές και επίδοξους αγοραστές) αναμφίβολα δίνεται πλέον μία πρώτης τάξεως ευκαιρία να δεχθούν τέτοια «ώθηση» οι Ελληνικές ιπποδρομίες ώστε να αποκτήσουν και πάλι την κάτι από την αίγλη του παρελθόντος και – μακροπρόθεσμα – να επιχειρηθεί το «μεγάλο βήμα» (κάτι που επίσης προβλέπεται στο Νομοσχέδιο): το «άνοιγμα» των Ελληνικών ιπποδρομιών προς το εξωτερικό.
(διαβάστε τη συνέχεια στο 2ο μέρος)
«Ιπποδρομίες»