Ιπποδρομιακές ειδήσεις σε τίτλους:

«Ιπποδρομίες», ο Ελληνικός ιστοχώρος των ιπποδρομιών, http://ippodromiaka-nea.blogspot.gr/ - email επικοινωνίας: ippodromies@yahoo.gr

Τετάρτη 2 Μαρτίου 2016

Απόψεις: Υπάρχει βούληση;

Τα συμπεράσματα από τη δημοσκόπηση των «Ιπποδρομιών» και οι εκτιμήσεις για την «επόμενη ημέρα» του Ελληνικού Ιπποδρόμου

Λύσεις και προτάσεις υπάρχουν, τώρα αναζητούνται πρωτοβουλίες και δράσεις σε όλα τα θεσμικά επίπεδα

του Σεραφείμ Π. Παναγιωτάκη

Τα συμπεράσματα της ιπποδρομιακής σφυγμομέτρησης
Μετά την παρουσίαση των ευρημάτων της ιπποδρομιακής έρευνας που διήρκεσε εκατό ημέρες, σειρά τώρα έχει να διατυπώσουμε ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα, όπως αυτά προκύπτουν απ’ την ανάλυση της γνώμης του κόσμου που συμμετείχε ενεργά και απάντησε στις ερωτήσεις της δημοσκόπησης, προκειμένου στην συνέχεια να κάνουμε τις εκτιμήσεις μας σε σχέση με τις δυνατότητες και τις προοπτικές της νέας στοιχηματικής εταιρίας, του ιπποδρομιακού παιχνιδιού και (κυρίως) του αθλήματος των Ελληνικών Ιπποδρομιών.

Ξεκινώντας με την Ιπποδρομίες Α.Ε., θυγατρική του ομίλου ΟΠΑΠ, έχουμε να σημειώσουμε τα εξής:
 
Η νέα ιπποδρομιακή εταιρία που ανέλαβε πριν λίγο καιρό, έχει - δυνητικά - όλες τις προϋποθέσεις για να μεγαλουργήσει και να συμβάλλει αποφασιστικά στην «αναγέννηση» των Ελληνικών Ιπποδρομιών και στην αειφόρο ανάπτυξη του σπορ. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει εμμέσως κι από τις απαντήσεις του κόσμου που συμμετείχε στην έρευνα (επαγγελματιών και φιλίππων). Ας αναλύσουμε περισσότερο αυτό το τελευταίο.

Είναι απολύτως δεδομένο πως οι φίλιπποι στην συντριπτική τους πλειοψηφία είχαν πολύ σοβαρά παράπονα από την εν γένει λειτουργία και τις προσφερόμενες υπηρεσίες του ΟΔΙΕ, της προηγούμενης στοιχηματικής ιπποδρομιακής εταιρίας, κάτι που φαίνεται εύκολα από τη «φυλλοροή» των παικτών του ιπποδρομιακού στοιχήματος τα τελευταία χρόνια και την «καθίζηση» των τζίρων του αμοιβαίου ιπποδρομιακού παιχνιδιού. Στο 87% ανήλθαν στην έρευνα οι αρνητικές γνώμες για τον ΟΔΙΕ (θα μπορούσε να είναι και υψηλότερα…). Από την άλλη πλευρά, η νέα στοιχηματική εταιρία προτού καλά καλά να αναλάβει τη διαχείριση του στοιχήματος, προέβη σε μία κίνηση με «υψηλό συμβολισμό» (αγορά και διάθεση στην Ιδιοκτησία ίππων από το εξωτερικό), δείγμα του ενδιαφέροντός της (κατ’ αρχήν) για το εγχώριο ιπποδρομιακό προϊόν. Ασφαλώς η ενέργεια αυτή δεν έλυσε το οξύτατο πρόβλημα της συρρίκνωσης του ζωικού δυναμικού του Ιπποδρόμου, ούτε θα μπορούσε άλλωστε (είναι πολύ πιο σύνθετο αυτό το ζήτημα και απαιτεί μακροχρόνιο σχεδιασμό και Εθνική Ιππική πολιτική κατά την άποψή μου), όμως σε επίπεδο προθέσεων «κέρδισε τις εντυπώσεις», όπως αποφαίνονται σχετικά και οι ερωτηθέντες στην έρευνα. Ναι μεν το κοινό «διχάστηκε» - κατά κάποιον τρόπο - λόγω του «πρωτόγνωρου» της συγκεκριμένης δράσης και για τον λόγο αυτό παρατηρήθηκε «ομοιόμορφη» κατανομή στις απαντήσεις του κόσμου, όμως οι θετικές και οι πολύ θετικές γνώμες «υπερίσχυσαν κατά κράτος» των αρνητικών.

Άρα, τι έχουμε λοιπόν μέχρι εδώ; Μία νεοσύστατη ιπποδρομιακή στοιχηματική εταιρία (εδώ υπάρχει σαφέστατα το «μείον» της απειρίας), θυγατρική ενός στοιχηματικού κολοσσού στην Ελλάδα, με «μεγάλη προίκα» στο brand name της (εξαιρετικά σημαντικός παράγοντας ιδιαίτερα για ένα νέο επιχειρηματικό εγχείρημα), «απενοχοποιημένη» και «απαλλαγμένη» πλήρως από τις «αμαρτίες του παρελθόντος» της ΟΔΙΕ Α.Ε. (αρκεί φυσικά να μην υποπέσει στα ίδια ή ανάλογα σφάλματα…) με τον κόσμο του Ιπποδρόμου να «δίνει ψήφο εμπιστοσύνης» σε επίπεδο προθέσεων και μόνο (διότι είναι πολύ νωρίς για να κριθεί από τα αποτελέσματα που επιφέρει, λόγω της απειρίας και των αναπόφευκτων δυσλειτουργιών που εμφανίζονται σε κάθε καινούργια αρχή). Το μειονέκτημα της απειρίας με την πάροδο του χρόνου νομοτελειακά θα εξανεμιστεί, κάτι που σημαίνει πως αν οι Ιπποδρομίες Α.Ε. διαχειριστούν κατάλληλα αυτή την εμπειρία και την τεχνογνωσία που θα αποκομίσουν στο πέρασμα του χρόνου, τότε μπορούν (υπό κατάλληλες προϋποθέσεις) να πετύχουν σπουδαία πράγματα. Το «υπό κατάλληλες προϋποθέσεις» έχει κυρίως να κάνει κατ’ αρχάς με τη δράση της Φιλίππου Ένωσης της Ελλάδος, η οποία - έτσι κι αλλιώς - έχει προαναγγείλει αναδιαμόρφωση Κανόνων και Διατάξεων με την ευκαιρία της ανάληψης της νέας εταιρίας, με στόχο να υποβοηθηθεί η επανεκκίνηση των Ελληνικών Ιπποδρομιών. Επίσης σημαίνει πως η νέα εταιρία πρέπει «να παίζει με κανόνες πλήρους διαφάνειας» και να «προστατεύει» διαρκώς τη φήμη της ίδιας καθώς και του προσφερόμενου προϊόντος της όσο γίνεται καλύτερα. Διότι κακά τα ψέματα, εταιρία που δραστηριοποιείται στον κλάδο των τυχερών παιχνιδιών, το μόνο που «πουλάει» στον κόσμο είναι η αξιοπιστία της. Αν τη χάσει, «χάθηκε», και μαζί της «σβήνει» και ο, τι εκείνη προωθεί στην αγορά…

Πολλά μπορεί και πρέπει να κάνει η νέα εταιρία – πέραν της αξιοπιστίας που καλείται να προασπίζεται – αν θέλει σύντομα «να γευθεί τους καρπούς των προσπαθειών της». Από το 2008, σε μία πολυσέλιδη μελέτη που είχα συντάξει και αποστείλει σε όλους τους θεσμικούς Φορείς του Ιπποδρόμου και στο καθ’ ύλην αρμόδιο Υπουργείο (τίτλος εργασίας: «Τεχνική ανάλυση: Δυνατότητες για άνοδο του ιπποδρομιακού στοιχήματος και ποιοτικής αναβάθμισης του αθλήματος») υποστήριζα με κάθε τρόπο πως η ανάπτυξη των Ελληνικών Ιπποδρομιών βασίζεται στο τρίπτυχο: Αξιοπιστία – Προβολή – Αναβάθμιση. Αυτά ισχύουν παγκοσμίως και όχι μόνο για τις Ελληνικές Ιπποδρομίες.

Το ζήτημα της αξιοπιστίας τέθηκε λίγο νωρίτερα. Το θέμα της προβολής είναι μείζον, οι ψήφοι στο σχετικό ερώτημα της δημοσκόπησης «έπεφταν κατά ριπάς» κυριολεκτικά. «Ομοβροντία» και ομοφωνία επαγγελματιών και φιλίππων, το 80% αυτών εκτιμά πως αυτό είναι το πρώτο ζήτημα που χρειάζεται να αντιμετωπίσει η νέα εταιρία. Σύσσωμη λοιπόν η ιπποδρομιακή κοινότητα διαθέτει λόγο, «ωθεί» τα πράγματα και «δείχνει» και τον τρόπο. Στο χέρι της Ιπποδρομίες Α.Ε. είναι κατά πόσο θα «ακούσει» και – κυρίως – με ποιον τρόπο σκοπεύει να διαχειριστεί τα «προτάγματα των καιρών». Κάποιες κινήσεις που έχουν γίνει μέχρι στιγμής επιτρέπουν βάσιμη αισιοδοξία πως υπάρχει προς το παρόν η τάση να δίνεται η πρέπουσα προσοχή και να επιλύονται διάφορα ζητήματα (ακόμα και ορισμένα που δεν εμπίπτουν στη δικαιοδοσία της). Στα θέματα αναβάθμισης, τώρα, με γνώμονα τον τρόπο που λειτουργεί συνολικά ο ΟΠΑΠ, νομίζω πως υπάρχουν όλες εκείνες οι προϋποθέσεις και οι «δικλείδες ασφαλείας» που εγγυώνται κάτι τέτοιο. Επιπλέον, με την επικείμενη (δεν γνωρίζουμε πάντως προς το παρόν σε τι «βάθος χρόνου») έναρξη του «εξ αποστάσεως στοιχηματισμού» (παιχνίδι μέσω διαδικτύου) θα μπορέσει να προσελκυστεί η «γενιά του Ίντερνετ», διόλου αμελητέα ποσότητα σας πληροφορώ, η οποία «έκανε αισθητή την παρουσία της» και στην έρευνα των «Ιπποδρομιών» (κατέγραψε ποσοστό 9% κόσμος που δηλώνει πως δεν έχει σχέση με τον Ιππόδρομο και εν τούτοις ενδιαφέρθηκε και μπήκε μάλιστα στη διαδικασία να απαντήσει σε ένα ερωτηματολόγιο που αφορά αποκλειστικά και μόνο στο άθλημα!). Επομένως, «το παιχνίδι πρόκειται να κριθεί» - κατά κύριο λόγο - σε θέματα αξιοπιστίας και προβολής, και εκεί είναι κατά τη γνώμη μου που πρέπει να δοθεί η «μεγάλη μάχη» σε ο, τι αφορά στην αναγέννηση των Ελληνικών Ιπποδρομιών.

Λίγα λόγια ακόμα για την νέα εταιρία, η οποία «ήρθε για να μείνει», καθώς η άδεια του ιπποδρομιακού στοιχήματος που της δόθηκε ισχύει για είκοσι χρόνια. Ας μην ξεχνούμε επιπλέον πως μία εισηγμένη στο Χρηματιστήριο ιδιωτική εταιρία (ΟΠΑΠ) έχει πρώτο και κύριο μέλημά της το κέρδος, επομένως, αν ποτέ χρειαστεί, μπορεί να πάρει και «επώδυνες αποφάσεις», αν αυτό εξυπηρετεί τα συμφέροντά της. Με άλλα λόγια, το ότι οι Ιπποδρομίες Α.Ε. θα βρίσκονται «στο τιμόνι» του ιπποδρομιακού στοιχήματος για τα επόμενα είκοσι χρόνια, δεν εγγυάται - σε καμία περίπτωση - την εύρυθμη και απρόσκοπτη διεξαγωγή των Ελληνικών Ιπποδρομιών, ειδικότερα στην περίπτωση που αυτές παρουσιάζουν σημαντικές οικονομικές ζημιές… Και οι νοούντες, νοείτωσαν…

Αντίστοιχη πορεία με αυτή των Ιπποδρομιών Α.Ε. εκτιμώ πως πρόκειται πιθανότατα να ακολουθήσει το ιπποδρομιακό στοίχημα γενικότερα. Με τον όρο «γενικότερα», εννοούμε συνολικά το εγχώριο και το αλλοδαπό ιπποδρομιακό προϊόν, προς το παρόν δεν κάνουμε διαχωρισμό. Αν λοιπόν η νέα ιπποδρομιακή εταιρία τα πάει καλά και μπορέσει να επιτύχει το «άνοιγμα» του αθλήματος στην κοινωνία μαζί με την «απενοχοποίηση του σπορ» (για αυτό το τελευταίο, απαράβατο όρο πρέπει να αποτελέσει η «παγίωση» στην αντίληψη του κόσμου πως από δω και στο εξής τα πάντα υπόκεινται σε καθεστώς πλήρους διαφάνειας) τότε το ιπποδρομιακό στοίχημα θα επανακτήσει σημαντικό κομμάτι από την «στοιχηματική πίτα» και σε βάθος χρόνου είναι δυνατό να επανέλθει (ακόμα και να ξεπεράσει) τις «καλές εποχές» του παρελθόντος. Αυτονόητα υπάρχουν οι «αστερίσκοι» και οι «ειδικές συνθήκες» για κάτι τέτοιο (δεν θα μπορούσαμε για παράδειγμα να περιμένουμε να ξαναδούμε τζίρους που πραγματοποιούνταν προ δεκαετίας μεσούσης της οικονομικής κρίσης που μαστίζει τη χώρα), όμως αν όλα γίνουν σωστά, μόλις υπάρξουν οι κατάλληλες προϋποθέσεις, «η καλή συγκυρία» ας το πούμε έτσι, ο ιπποδρομιακός τζίρος έχει όλα τα φόντα να «εκτιναχθεί στα ύψη».

Για το τέλος αφήσαμε τις Ελληνικές Ιπποδρομίες, οι οποίες «βαδίζουν μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας» εδώ και πάρα πολύ καιρό. Συνεκτιμώντας τις προηγούμενες αναλύσεις, πρέπει να επισημάνουμε πως το εγχώριο ιπποδρομιακό προϊόν (με τις κατάλληλες δράσεις για την ποιοτική και ποσοτική του αναβάθμιση) είναι – και θα πρέπει να αποτελέσει – το «βαρύ πυροβολικό» στα προσφερόμενα ιπποδρομιακά παιχνίδια του ΟΠΑΠ. Οι φίλιπποι δείχνουν έμπρακτα – με βάση τους τζίρους – την αγάπη τους για τις Ελληνικές Ιπποδρομίες και την προτίμησή τους στα προσφερόμενα παιχνίδια, η δυναμική εισροής νέων φιλίππων υπάρχει και καταγράφηκε όπως προείπαμε από τη δική μας έρευνα, ο κόσμος έχει επίγνωση των προβλημάτων του χώρου και «απαιτεί» λύσεις «καθαρές» και «δραστικές». Με την αρωγή και την συνεργασία της Φιλίππου Ένωσης και της ΕΙΔΙΕ (με την διευρυμένη της μορφή που θα προκύψει από την συνένωση των δύο Φορέων της Ιδιοκτησίας) τα πράγματα μπορούν να εξελιχθούν έως και εντυπωσιακά για το άθλημα, αρκεί να επιδειχθεί από όλους – το τονίζω ιδιαίτερα το «όλους» - απαραίτητη διάθεση και κυρίως βούληση για να «αλλάξουν πράγματα», για να «τελειώνουν καταστάσεις» του παρελθόντος, να «τρέξουν» διαδικασίες αναβάθμισης και εναρμόνισης με διεθνείς ιπποδρομιακές πρακτικές, να υπάρχει διαρκής έλεγχος και πιστή εφαρμογή των Κανόνων και των Διατάξεων. Και όλα αυτά πρέπει να γίνονται στο πλαίσιο μίας «δυναμικής κατάστασης» μεταρρυθμίσεων και αναπροσαρμογών στις σύγχρονες «απαιτήσεις των καιρών» και με γνώμονα την αειφορία του αθλήματος και την καλύτερη εξυπηρέτηση των φιλίππων. Όλα τα υπόλοιπα θετικά που προσδοκούνται οπωσδήποτε θα προκύψουν από τα προηγούμενα.

Συμπερασματικά, η έρευνα των «Ιπποδρομιών» κατέδειξε κατά την άποψή μου με σαφή τρόπο πως οι δυνατότητες και οι προοπτικές για τη «διαφυγή» του σπορ από το «σπιράλ θανάτου» – στο οποίο έχει εισέλθει και βρίσκεται σε «περιδίνηση» τα τελευταία χρόνια – υπάρχουν και είναι μεγάλες. Το εξαιρετικά κρίσιμο ερώτημα που απομένει να απαντηθεί στο πέρασμα του χρόνου είναι ένα και μοναδικό:

Υπάρχει η βούληση;

Σεραφείμ Π. Παναγιωτάκης

Διαβάστε σχετικά:
- Έρευνα κοινής γνώμης: Η παρουσίαση των ευρημάτων της διαδικτυακής δημοσκόπησης των «Ιπποδρομιών», της Τρίτης 1 Μαρτίου 2016
- Έρευνα κοινής γνώμης: Ολοκληρώθηκε η δημοσκόπηση των «Ιπποδρομιών», της Δευτέρας 29 Φεβρουαρίου 2016
- Τεχνική ανάλυση: Δυνατότητες για άνοδο του ιπποδρομιακού στοιχήματος και ποιοτικής αναβάθμισης του αθλήματος
-Τεχνική ανάλυση: Δυνατότητες για άνοδο του ιπποδρομιακού στοιχήματος και ποιοτικής αναβάθμισης του αθλήματος (πρόσθετες προτάσεις)

Ιπποδρομίες Α.Ε. - επίσημη ιστοσελίδα

ImagesTime.com - Free Images Hosting

Ο καιρός ΤΩΡΑ (Μαρκόπουλο)

Οι «Ιπποδρομίες» στο YouTube

ImagesTime.com - Free Images Hosting

Οι «Ιπποδρομίες» στο Facebook

Αρχείο δημοσιευμάτων «Ιπποδρομιών»