Η
προσπάθεια για τη διασφάλιση της ομαλής ροής των Ελληνικών Ιπποδρομιών ξεκινά
από το ΤΑΙΠΕΔ αλλά δεν τερματίζει εκεί – Χρειάζεται συντονισμένη δράση από
όλους τους επαγγελματίες προκειμένου να εξασφαλιστούν όλα τα απαραίτητα εχέγγυα για
το εγχώριο ιπποδρομιακό προϊόν
Ποια
είναι τα «σκοτεινά σημεία» που χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή και πρέπει να προσέξουν οι ιπποδρομιακές τάξεις του Μαρκόπουλου
άρθρο
του Σεραφείμ Π. Παναγιωτάκη
Πέμπτη
7 Φεβρουαρίου: Η ημερομηνία της κρίσιμης συνάντησης των ιπποδρομιακών τάξεων με
το ΤΑΙΠΕΔ
Η
εβδομάδα που διανύουμε είναι εξόχως σημαντική και μπορεί να κρίνει αρκετά
πράγματα αναφορικά με το μέλλον των Ελληνικών Ιπποδρομιών. Η αρχή γίνεται την
προσεχή Πέμπτη 7 Φεβρουαρίου 2013, με την προγραμματισμένη συνάντηση
αντιπροσώπων των επαγγελματικών τάξεων του Ιπποδρόμου και της Ιδιοκτησίας με
εκπροσώπους του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να τους εκθέσουν αναλυτικά την σημασία
ύπαρξης, διατήρησης και ομαλής διεξαγωγής των Ελληνικών Ιπποδρομιών στο
διηνεκές. Πολλά μπορούν να κριθούν από αυτήν την συνάντηση, αυτό που πρέπει να επισημανθεί
σε όλους τους τόνους είναι ότι δεν υπάρχει κανένα περιθώριο εφησυχασμού, καθώς
υπάρχουν πολλά «κενά» αλλά και «σκοτεινά σημεία» που χρήζουν ιδιαίτερης
προσοχής. Υπάρχει επίσης μία τεράστια παράλειψη εκ μέρους της Πολιτείας, η οποία
δεν έχει επισημανθεί από κανέναν μέχρι σήμερα και αποτελεί ίσως την μοναδική μου
«ένσταση», τον προβληματισμό μου αν θέλετε που είχα εδώ και χρόνια γύρω από
την ανάληψη της τύχης των Ιπποδρομιών από ιδιώτη. Όλα αυτά θα τα εξετάσουμε
αναλυτικά παρακάτω.
Ποια
είναι τα «κρίσιμα σημεία» που πρέπει να προσεχθούν την Πέμπτη
Ακούστηκε
ήδη από την εκπομπή «Ιππόδρομος» του HIGH TV
την περασμένη Κυριακή, 3 Φεβρουαρίου 2013, ότι το ΤΑΙΠΕΔ διάκειται θετικά
απέναντι στην ομαλή και απρόσκοπτη συνέχιση των Ελληνικών Ιπποδρομιών. Ως είδηση
ακούγεται καλή και αρκετά ελπιδοφόρα. Όμως, ας δούμε μαζί ποια σημεία πρέπει να
προσεχθούν ιδιαίτερα από τις επαγγελματικές τάξεις του Ιπποδρόμου και να ζητηθεί να
προστεθούν ως «απαράβατοι όροι» (συνοδευμένοι από οικονομικές και ποινικές
ρήτρες σε περίπτωση αθέτησής τους) που θα πρέπει να τηρηθούν απαρέγκλιτα από
τον νέο πάροχο της άδειας του ιπποδρομιακού στοιχήματος:
1.
Ελάχιστος εγγυημένος αριθμός Ελληνικών Ιπποδρομιών καθ’ έτος.
Η
φράση «ομαλή και απρόσκοπτη διεξαγωγή των Ελληνικών Ιπποδρομιών» από μόνη της
δεν εγγυάται τον συνολικό αριθμό Ελληνικών αναμετρήσεων που θα διεξάγονται κάθε
χρόνο. Χρειάζεται επομένως να υπάρξει μία ρητή δέσμευση του νέου παρόχου για τη
διεξαγωγή ενός προσυμφωνημένου ελάχιστου αριθμού Ελληνικών Ιπποδρομιών
στη διάρκεια του έτους. Το πόσες Ιπποδρομίες ειδικότερα θα διεξάγονται κάθε
μήνα ή κάθε εβδομάδα, είναι μάλλον αντικείμενο διαβούλευσης μεταξύ των
ιπποδρομιακών τάξεων και του νέου παρόχου, προκειμένου να βελτιστοποιηθούν τα
αποτελέσματα του νέου ετήσιου αγωνιστικού προγράμματος.
2.
Ελάχιστο εγγυημένο ποσό επάθλων.
Η επισήμανση αυτή έχει ιδιαίτερα μεγάλη αξία, δεδομένου ότι η Φίλιππος Ένωσης της
Ελλάδας πρόκειται να καταργηθεί προσεχώς, και είναι εκείνη που με τις Διατάξεις
που έχει θεσπίσει στο παρελθόν εγγυάται σήμερα - θεωρητικά τουλάχιστον - τα ελάχιστα ποσά των επάθλων
ανά κατηγορία και κλάση, κάτι που στο μέλλον ασφαλώς θα εκλείψει. Επομένως,
πρέπει οπωσδήποτε να προσαρτηθεί και αυτό στους όρους της προκήρυξης για
την άδεια του στοιχήματος, με την απαραίτητη επιπλέον προϋπόθεση ότι τα ποσά
αυτά (τα ελάχιστα εγγυημένα ποσά επάθλων δηλαδή) θα είναι πλήρως αποσυνδεδεμένα από τα ετήσια
οικονομικά αποτελέσματα του παρόχου (κέρδη ή ζημίες) που μπορεί αυτός να
εμφανίζει. Διότι, είναι δυνατό να υπάρξει «ομαλή και απρόσκοπτη ροή Ελληνικών
Ιπποδρομιών» και τα έπαθλα να φτάσουν τελικά στα χίλια ευρώ, αν δεν προβλεφθεί η
διασφάλισή τους και μάλιστα με ρήτρες, οικονομικές και ποινικές.
Το
«μεγάλο κενό», το «Plan
B» και το «επόμενο
βήμα»…
Αν
οι δύο παραπάνω προϋποθέσεις εξασφαλιστούν με την σαφή αποτύπωσή τους στους
όρους της προκήρυξης, τότε θα έχει συντελεστεί ένα μεγάλο και σοβαρό βήμα για
τη διασφάλιση των Ελληνικών Ιπποδρομιών. Ο μεγάλος κίνδυνος, πάντως,
εξακολουθεί να παραμένει και σε αυτήν την περίπτωση. Αυτό που δεν έχει
προβλεφθεί καθόλου μέχρι στιγμής από την Πολιτεία, αυτό για το οποίο διατύπωνα
τις «ενστάσεις» μου πριν από μερικά χρόνια, όταν συζητούσαμε την περίπτωση της
αποκρατικοποίησης του ΟΔΙΕ με τον Πρόεδρο του ΕΛΣΙΙΠ, κύριο Νίκο Παπαδόπουλο,
ήταν η απουσία του «Plan
B».
Ποιο
είναι το «Plan B»;
Το
«Plan B» είναι – ή, μάλλον, θα έπρεπε να ήταν, αφού
σήμερα δυστυχώς δεν υπάρχει - το εναλλακτικό σχέδιο για την ομαλή ροή των Ελληνικών
Ιπποδρομιών για τις εξής περιπτώσεις:
-
Για το ενδεχόμενο ο διαγωνισμός να κηρυχθεί «άγονος», με άλλα λόγια, είτε να μην υπάρξει
προσέλευση επενδυτών ή να μην προχωρήσουν οι τελευταίοι στην κατάθεση ολοκληρωμένης πρότασης
(σε περίπτωση που διαφωνούν με τους όρους και τις προϋποθέσεις της προκήρυξης)
-
Για το ενδεχόμενο να καθυστερήσει η ολοκλήρωση παραχώρησης της άδειας στον νέο
πάροχο τόσο πολύ ώστε να έχει προηγηθεί χρονικά η εκκαθάριση και λύση του ΟΔΙΕ, με
αποτέλεσμα να διακοπούν αναγκαστικά οι Ελληνικές Ιπποδρομίες – άγνωστο για πόσο – αφού δε
θα υφίσταται σε μία τέτοια περίπτωση Φορέας διενέργειας και διεξαγωγής ιπποδρομιακού στοιχήματος.
-
Για το ενδεχόμενο ο νέος πάροχος να μην πάει τόσο καλά όσο θα νόμιζε και να
αποφασίσει να αποσυρθεί πριν από την προγραμματισμένη λήξη της άδειας που κατέχει, αφού
συζητούμε για επιχείρηση που σκοπό της έχει το κέρδος.
Για
όλες τις παραπάνω περιπτώσεις δεν υπάρχει σήμερα καμία απολύτως μέριμνα της Πολιτείας,
η οποία αφήνει «ανυπεράσπιστες» τις Ελληνικές Ιπποδρομίες, στο «έλεος» των
συνθηκών και των όποιων επιλογών τρίτων. Για τους λόγους αυτούς, λοιπόν, είναι
μάλλον προφανές ότι το «επόμενο βήμα» των επαγγελματιών, το κύριο μέλημά τους πρέπει να είναι η επιδίωξη συνάντησης με τα Υπουργεία Οικονομικών και
Πολιτισμού, προκειμένου να εκθέσουν λεπτομερώς όλους αυτούς τους κινδύνους που «απειλούν»
τις Ελληνικές Ιπποδρομίες και να ζητήσουν την λήψη συγκεκριμένων μέτρων που θα
αποτρέπουν κάθε αρνητική πιθανότητα.
Ο
δρόμος είναι ακόμα «μακρύς»… Ας δούμε πρώτα τι θα προκύψει τελικά από την συνάντηση
της Πέμπτης με το ΤΑΙΠΕΔ και ακολούθως θα εκτιμήσουμε ξανά την κατάσταση
συνολικά.
Σεραφείμ
Π. Παναγιωτάκης