Αγαπητοί φίλοι των «Ιπποδρομιών»,
Το σημερινό «θέμα της εβδομάδας» δεν θα μπορούσε να αφορά σε κάτι διαφορετικό παρά στο κυρίαρχο θέμα των τελευταίων ημερών, που δεν είναι άλλο από τις τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις στην χώρα και στα νέα μέτρα που καλείται να εφαρμόσει η Κυβέρνηση στο προσεχές διάστημα.
Ο τρόπος προσέγγισης των «Ιπποδρομιών» παραμένει – όπως πάντα – αυστηρά προσηλωμένος στα ιπποδρομιακά κριτήρια που έχουμε οι ίδιοι θέσει και που προσπαθούμε να τηρούμε ευλαβικά από την πρώτη κιόλας ημέρα των «Ιπποδρομιών» στο Διαδίκτυο. Με άλλα λόγια, θα επιχειρήσουμε να εστιάσουμε αποκλειστικά στα ζητήματα εκείνα που άπτονται του Ελληνικού Ιπποδρόμου, αποφεύγοντας τις όποιες πολιτικές αναλύσεις, χωρίς βεβαίως αυτό να σημαίνει πως στερούμαστε άποψης.
Μερικά λόγια για το «θέμα της εβδομάδας»:
Μετά από την υπερψήφιση του νέου Μνημονίου από την Ολομέλεια του Εθνικού Κοινοβουλίου, το «κρίσιμο κομμάτι» που απομένει προκειμένου να αποκατασταθεί – κατά κάποιο τρόπο – η αξιοπιστία της χώρας διεθνώς (έναντι των εταίρων και των αγορών), να εκταμιευτούν τα απαραίτητα κεφάλαια για να αποπληρωθούν οι τρέχουσες υποχρεώσεις των ομολόγων και να επισυμβεί η απομείωση του συνολικού χρέους της χώρας (το γνωστό πια σε όλους μας «κούρεμα») είναι η εφαρμογή των όρων της νέας δανειακής σύμβασης.
Μεταξύ των Ελληνικών υποχρεώσεων περιλαμβάνεται η υλοποίηση του προγράμματος αποκρατικοποίησης. Στις επιχειρήσεις τώρα που προορίζονται για αποκρατικοποίηση συγκαταλέγεται όπως είναι γνωστό και ο ΟΔΙΕ, για τον οποίο ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε την πώλησή του περίπου στο β’ εξάμηνο του 2011, όμως μετά από τα διάφορα εμπόδια – τεχνικής φύσης κυρίως – που εμφανίστηκαν και τις καθυστερήσεις που σημειώθηκαν μέχρι στιγμής, τις εξελίξεις αναφορικά με το μέλλον του Οργανισμού εκτιμάται σήμερα πως θα πρέπει να τις περιμένουμε στο β’ εξάμηνο του 2012, αν όλα πάνε καλά…
Το σημερινό «θέμα της εβδομάδας» θέλει να καταδείξει την συνεχή «καθοδική πορεία» της εμπορικής αξίας του συνόλου των ΔΕΚΟ που προορίζονται προς πώληση, γεγονός που αφορά οπωσδήποτε και στον ΟΔΙΕ.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο του «θέματος της εβδομάδας»:
Προσγείωση στην πραγματικότητα
Στα 19 δισ. ευρώ κατεβαίνει ο πήχυς για τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις
Στη σκληρή πραγματικότητα της ελληνικής οικονομίας προσγειώνεται ο στόχος για τα έσοδα από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, καθώς κυβέρνηση και τρόικα φέρονται να συμφώνησαν σε έσοδα ύψους 19 δισ. ευρώ ως το 2015, αν και ο στόχος των 50 δισ. ευρώ παραμένει, χωρίς, όμως, χρονοδιάγραμμα.
Εντός του πρώτου εξαμήνου, θα επιδιωχθεί η πώληση των ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, ΕΛΠΕ, ΟΠΑΠ, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, ενώ στο δεύτερο εξάμηνο θα βγουν στην αγορά η Εγνατία Οδός, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια.
Εντός του πρώτου εξαμήνου, θα επιδιωχθεί η πώληση των ΔΕΠΑ, ΔΕΣΦΑ, ΕΛΠΕ, ΟΠΑΠ, ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, ενώ στο δεύτερο εξάμηνο θα βγουν στην αγορά η Εγνατία Οδός, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια.
Στο εισαγωγικό κείμενο του νέου Μνημονίου η κυβέρνηση λέει ότι «παραμένει δεσμευμένη στα φιλόδοξα σχέδια για αποκρατικοποιήσεις και μεταφορά στοιχείων από τομείς-κλειδιά της οικονομίας σε πιο παραγωγικές χρήσεις μέσω ιδιωτικοποιήσεων και παραχωρήσεων που θα ενθαρρύνουν τις ιδιωτικές επενδύσεις και θα στηρίξουν τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη».
Στο κείμενο επισημαίνεται ακόμα πως ο κατάλογος των προς ιδιωτικοποίηση οργανισμών ή υπηρεσιών του Δημοσίου εμπλουτίζεται και προστίθενται νέοι τομείς του Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που θα περάσουν στον ιδιωτικό τομέα.
Παράλληλα, παραμένει η δέσμευση ότι αν ένα περιουσιακό στοιχείο του Ταμείου δεν μπορεί να πουληθεί, θα σπάει σε κομμάτια και θα διατίθεται προς πώληση τμηματικά.
Πηγή: www.tanea.gr
Από αυτά που διαβάσαμε προκύπτουν ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα. Ας τα δούμε με την σειρά:
Το πρώτο στοιχείο που προκύπτει αφορά στην μείωση της εμπορικής αξίας της προς πώληση Δημόσιας περιουσίας, αφού οι προσδοκίες ελαττώθηκαν σημαντικά (από τα 50 δις στα 19 πλέον για τις ίδιες αποκρατικοποιήσεις). Και το μεν ποσό των 50 δις παραμένει, αφορά όμως τώρα πια σε περισσότερες αποκρατικοποιήσεις στο μέλλον…
Το δεύτερο στοιχείο – που μας αφορά στην ανάλυσή μας – έγκειται στο γεγονός πως ο Ελληνικός Ιππόδρομος φαίνεται να μην περιλαμβάνεται στις άμεσες προτεραιότητες του ΤΑΙΠΕΔ, αφού ο σχεδιασμός για το τρέχον διάστημα δεν συμπεριλαμβάνει τον ΟΔΙΕ (όπως προκύπτει τουλάχιστον από το δημοσίευμα). Αυτό ενδέχεται να οφείλεται και στην «εμπλοκή» που παρατηρήθηκε πρόσφατα και αφορά στο «σχήμα» της αποκρατικοποίησης του ΟΔΙΕ καθώς και στις λεπτομέρειες υλοποίησής της. Σε κάθε περίπτωση πάντως, το βέβαιο είναι πως σημειώνεται ήδη νεότερη καθυστέρηση, αφού οι πληροφορίες ήθελαν το ΤΑΙΠΕΔ να δημοσιοποιεί από τις αρχές Φεβρουαρίου όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν στην αποκρατικοποίηση του Οργανισμού, κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει.
Αν σε αυτά προσθέσουμε και τον αυξημένο οπωσδήποτε κίνδυνο «λουκέτου» που επικρέμεται πάνω από τον Ελληνικό Ιππόδρομο, εύκολα αντιλαμβάνεται κάθε αναγνώστης πως η εμπορική αξία του θα μειωθεί ακόμα περισσότερο, σε σημείο που η πώλησή του θα είναι πια σαν να «χαρίζεται»…
Πριν λοιπόν να συμβεί κάτι από όλα αυτά – αν και πλέον πολύ δύσκολα μπορούν να αποφευχθούν αυτές οι δυσάρεστες εξελίξεις – εκτιμούμε πως θα πρέπει να επισπευστούν όλες οι διαδικασίες από το ΤΑΙΠΕΔ ώστε να δρομολογηθεί άμεσα η υλοποίηση του σχεδίου αποκρατικοποίησης του ΟΔΙΕ και να επιτευχθούν δύο εξαιρετικά κρίσιμοι στόχοι: ο πρώτος που αφορά στην είσπραξη για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου όσο το δυνατό μεγαλύτερων εσόδων από την επικείμενη πώληση του Οργανισμού και ο δεύτερος που αφορά καθαρά στην εν γένει λειτουργία του Ελληνικού Ιπποδρόμου, ο οποίος είναι ανάγκη να παραμείνει ανοιχτός μέχρι την οριστική μετάβασή του σε άλλο ιδιοκτησιακό καθεστώς.
Με τα σημερινά δεδομένα πάντως, κάτι τέτοιο φαίνεται εξαιρετικά δύσκολο έως ακατόρθωτο…
«Ιπποδρομίες»